تبلیغات
.::مجله خبری عشق آباد::. - *امام جمعه عشق آباد :از ارمغانهای بزرگ ( انقلاب اسلامی ) اهمیت دادن به مردم و مردم سالاری دینی است
*امام جمعه عشق آباد :از ارمغانهای بزرگ ( انقلاب اسلامی ) اهمیت دادن به مردم و مردم سالاری دینی است

پنجاه و چهارمین نماز جمعه بخش دستگردان ( شهر عشق آباد ) به امامت حجه الاسلام اخلاقی فرد و حضور پرشور مردم در حالی برگزار شد که نماز گزاران یکمین سالگرد تاسیس نهاد امامت جمعه را با حضور کم نظیر خود گرامی داشتند

 مراسم نماز جمعه امروز که از ساعت 11:30  شروع شد حال و هوای دیگری داشت وجود ایستگاههای صلواتی شربت و شیرینی و نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در ورودی مصلی و برنامه های قبل از خطبه ها  برای نماز گزاران تازگی داشت . در برنامه های قبل از خطبه ها حجه الاسلام زنجانیاز اساتید حوزه ودانشگاه پیرامون اهمیت و جایگاه نماز جمعه و همچنین بیداری امتهای اسلامی با الگوبرداری از انقلاب اسلامی سخنرانی کرد .

حجه الاسلام اخلاقی فرد در خطبه اول نماز جمعه ضمن سفارش به تقوی به حضور پرشور نماز گزاران از اولین نمازجمعه تا کنون اشاره و بیان داشت که :

در تاریخ 10/2/1389 اولین نماز جمعه بخش دستگردان با حضور شما برادران و خواهران دینی بسیار باشكوه برگزار شد. كه آوازه ی این اجتماع دینی در شورای سیاستگزاری ائمه ی جمعه كشور و استان یزد فراگیر شد .و آن اجتماع بزرگ در آن روز حاكی از ولایتمداری و دینداری و پایبندی به اصول اسلام از سوی مردم بخش دستگردان ، شهر عشق آباد و روستاهای تابعه بود.و اكنون كه یكسال از اقامه ی اولین نماز جمعه می گذرد، امروز نیز مثل اولین نماز مردم با همان شورو دیانت و دین باوری خود در مراسم عبادی سیاسی شركت نموده اند. حضور پر شور شما خواهران و برادران مایه ی عزت و افتخار و وحدت این بخش خواهد بود. من هم به سهم خود به این حضور شما افتخار می كنم و مقدمتان را گرامی می دارم. و شما خواهران وبرادران و خود را سفارش می كنم ، به تقوای الهی و ترك از گناه.

در حكومت اسلامی حاكم اسلام و ولی امر چون خود عادل و متقی می باشد ،از وظایف خود می داندكه مردم را نیز به عدل و عدالت و تقوی دعوت نماید. و در این خصوص تلاش نماید . لذا یكی از مكانها كه مصلی نماز جمعه می باشدو یكی از روزها كه روز جمعه و مباركی است اختصاص پیدا كرده است به نماز جمعه. نكته ی قابل تذكر این است كه خطیب جمعه هر هفته در هر دو خطبه باید نمازگزاران را و خود را به تقوی و ترك گناه سفارش نماید . در این خصوص توضیحا عرض می كنم كه تقوی و عدالت و آزادی گاهی جنبه ی فردی داردو گاهی جنبه ی سیاسی اجتماعی ، مثلا در مورد امیر المومنین (ع) دیگران گفته اند :" قتل علی ا بن ابیطالب (ع) فی محراب عبادته لشدة عدله " این عدالت مطرح شده در زندگی امیرالمومنین (ع) آیا عدالت فردی است یا عدالت اجتماعی و سیاسی ؟ ما دو نوع عدالت داریم . همچنان كه تقوی نیز دو نوع است .مثلا وقتی می گویند قاضی باید عادل و با تقوی باشد و یا به شخصی كه در دادگاه جهت ادای شهادت حضور پیدا می كند باید عادل باشد و یا پای نوشته ای را امضاء می كند ، باید عادل باشد.

خطیب نماز جمعه عشق آباد در خصوص اثرات نماز جمعه در یکساله ای که گذشت چنین بیان داشت

         حال می خواهیم ببینیم در یك سالی كه در این مكان مقدس روز جمعه یكدیگر را سفارش به تقوی كردیم آیا تاثیر اجتماعی و سیاسی داشته است . مثلا رفتارها در خانواده بهبودی پیدا كرده است.دیگر مردم رفتارشان نسبت به سابق بهتر شده است . دیگر مردم گرانفروشی نمی كنند .نسبت به یكدیگر ظلم و تحدی ندارند. مردم در جامعه دروغ نمی گویند. علیه یكدیگر شهادت به دروغ نمی دهند. اگر سفارش به تقوی تاثیری روی افراد جامعه گذاشته است خوشا به حال ما . والا باید به حال خود گریه كنیم . كه یكسال از عمر ما در اجتماع بزرگ دینی بعنوان نماز جمعه گذشت ولی هیچ تحولی در زندگی فردی و اجتماعی ما نگذاشت.

حجه الاسلام اخلاقی فرد در خصوص اثرات تقوی با اشاره به قرآن چنین بیان داشت .

 وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ یَكْسِبُونَ. اولا در این آیه تقوای اجتماعی مطرح است . لذا لفظ ایمان و تقوی به صورت جمع آمده . تقوای اجتماعی موجب می شود كه افراد به یكدیگر اعتماد كنند و اعتمادشان موجب می شود كه در بكارگیری و استخدام یكدیگر حساس نبوده و به یكدیگر اطمینان كنند . در نتیجه بركات خداوند هم بر چنین ملتی نازل می شود. ولی متاسفانه بعضی از مردم و حتی مسئولین منتظر مدحند كه فقط آنها تعریف و تمجید شوند . وحاضر نیستند كه انتقاد بشنوند. و عیوب آنها مطرح شود . و بعضی از مردم هم منتظر احسان و نیكی هستند . و هیچ وقت حاضر نیستند خودی نشان داده و خدمتی به جامعه كنند . لذا اگر جامعه ای به این سه خصلت مبتلا شد( انتظار مدح ،پوشیدن عیوب و انتظار احسان) آن جامعه را فاسد می شود . افراد جامعه وقتی عیبشان پوشیده شد مغرور می شوند. و اگر همیشه منتظر احسان دیگران باشند دچار غفلت خواهند شد . « كم من مفتون بحسن القول فیه و كم من مغرور بحسن الستر علیه و كم من مستدرج بالاحسان الیه » لذا امیدواریم خدای متعال همه ما را متوجه عیوب خود كرده ما از مدح دیگران بی نیاز كرده ،از غفلت ما را بدور كند. و از احسان بی پایان خود ما را بهره مند كند. به امید تاثیر تقوی در وجود ما ودوری از گناه همه شما خواهران و برادران سفارش به تقوی می كنم.

 

در خطبه دوم خطیب نماز جمعه عشق آباد با توجه به دست آوردها و ارمغانهای انقلاب اسلامی و اثرات جهانی آن اظهار داشت که :

با انقلاب اسلامی ایران كه نشأت گرفته از قرآن كریم و سیره انبیاء بود باید ارمغانی را بوجود می آور د كه دنیا به آن خیره شود و اكنون می بینید كه بیداری مردم دنیا خصوصا مسلمانان نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران است . یكی از این ارمغانهای بزرگ اهمیت دادن به مردم و مردم سالاری دینی است . معنای این مطلب این است كه به نیازها و خواسته های  بحق مردم و به قدرت و توان مندی انسانها در حكومت اسلامی توجه می شود . این ارمغان بوجود آمده را مسئولین محترم باید حفظ كنند چون هرچه ما       د اریم از همین مردمی است كه در طول انقلاب برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی  از هیچ اقدامی دریغ نكردند . خصوصا مناطق محروم و طبقه مستضعف جامعه .

لذا من در جلسه ای كه فرمانداران و بخشداران و ائمه جمعه ( حوزه انتخابیه ) و نماینده محترم مجلس  حضور داشتند با فرصت كمی كه برای صحبت كردن بود عرض كردم : نیازها غیر از خواسته  هاست . مسئولین محترم هر كجا بیشتر آباد است و پیشرفت بیشتری دارد در آنجا بیشتر هزینه می كنند ولی در شهرها و بخشهای محروم و كم توسعه یافته بر خلاف انتظار حاضر نیستند هزینه مورد نیاز مردم را متقبل شوند .

خطیب نماز جمعه عشق آباد با توجه به حدود گذشت سه ماه از بازنشسته شدن بخشدار و معرفی نکردن بخشدار جدید خطاب به مسئولین ذیربط چنین بیان نمود :

بخش دستگردان یكی از بخشهایی است كه باید نیازهای آن با تحقیقاتی كه خود مسئولین استان انجام   می دهند نیازها برآورده شود  یكی از نیازهای بخش  تعیین بخشدار از سوی وزارت كشور است كه متاسفانه  سه ماه است كه بخش ما از داشتن بخشدار محروم است . با این همه نیروی مدیر در این كشور چگونه ممكن است كه وزارت كشور نتواند یك نیروئی برای مسئولیت بخش تعیین نماید . واقعا این جای تعجب است . انها چون دورند و ارتباطشان با بخش ما كم است برایشان مهم نیست چون با توده مردم ارتباط نزدیك ندارند . ولی بنده كه در این بخش محروم صبح و ظهر و شب در مسجد و اجتماعات با مردم زندگی می كنم احساس ویژه ای در این موضوع دارم كه مجبورم موضوع را مطرح كنم . چرا با این همه نیرو یك نیرو را به عنوان بخشدار معرفی نمی كنید و به این موضوع اهمیت نمی دهید . انتظار مردم و بنده به عنوان امام جمعه از وزارت كشور ، استانداری و فر مانداری این است كه هر چه زودتر این نیاز را تامین نمایند .

امام جمعه عشق آباد در خصوص نیاز های بخش دستگردان به وضعیت راههای منطقه اشاره نموده و چنین بیان نمود :

یكی از نیازهای دیگر ، راههای مواصلاتی بخش می باشد كه بعضی از آنها مصوب سفرهای ریاست جمهوری است و اقدام نگردیده است مثل دوبانده شدن راه طبس به ده محمد و راه پیرحاجات  و مسیر عشق آباد به بردسكن كه واقعا وقتی انسان به محدوده مرزی بردسكن می رسد احساس می كند وارد یك منطقه دیگر ی شده است چون سه شهرستان كنار هم و از امكانات ویژه برخوردارن ( بردسكن ، خلیل آبا و كاشمر )  ولی از عشق آباد تا بردسكن با اینكه این همه ایاب و ذهاب وسائل نقلیه و مسیر عبور و مرور  زوار علی بن موسی الرضا (ع) است برای تكمیل و ترمیم  آن هیچ اقدامی صورت نمی گیرد .گاهی هم كه قسمت كوچكی از آن می خواهند ترمیم كنند آن قدر طول می كشد كه سرو صدای مردم را در می آورند كه به همه چیز بدبین شوند . گاهی می گویند قیر نداریم و گاهی كوتاهی را گردن پیمانكار می اندازند . اگر كوتاهی از طرف پیمانكارهم صورت بگیرد شما باید پی گیری نمائید كه موضوع در همان جلسه مسئولین حوزه انتخابیه از طرف اینجانب مطرح شد. و خیلی از مسائل دیگر كه فرصت بیان آن نیست . انتظار می رود كه به این مسائل اهمیت داده و نیازهای بخش را جدی گرفته و تامین نمایند .

بخش پایانی خطبه های امروز در خصوص بیداری امتهای اسلامی بود که خطیب نماز جمعه اظهاراتش را چنین بیان نمود .

در پایان در خصوص بیداری اسلامی مسلمانان باید عرض كنم كه از رسول خدا شنیدیم كه (( من سمع رجل ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم )) و امیر المومنین فرمود : (( اگر در حكومت اسلامی خلخال از پای زن یهودی در بیاورند اگر مسلمان از غصه بمیرد حق دارد )) حال در بحرین و یمن و لیبی  ظاهرا یهودیها به زنها و مردها حمله نمی كنند بلكه آل خلیفه و آل سعود كه خود را منتصب به رسول الله و خادم الحرمین  می دانند زنان مسلمان را اعم از پرستاران ، معلمین ، دانش آموزان  مورد شكنجه و اذیت و آزار قرار می دهند . اگر سخن رسول خدا و امیر المومنین را قبول ندارید  فحوا و مفهوم این سخنان با هر عقل سالمی سازگار است و هر وجدان بیداری این سخنان را می پذیرد چه بخواهید و چه نخواهید بیداری اسلامی مردم به پیروزی نهایی می رسد و این وعده خداوند است كه فرمود : ((بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه ))  و شما جوابگوی اعمال و رفتار قبیحانه خود در دادگاه مردمی پس از پیروزی مردم خواهید بود .